Roditelji i učitelji u prvom razredu

Članak

Roditelji i učitelji u prvom razredu

                                   Obećate li da nećete vjerovati svemu što dijete kaže da se dogodilo u školi, ja ću obećati da neću vjerovati svemu što kaže da se dogodilo u kući.
                                                                                                                                 Nepoznati autor

U prvi razred ne kreću samo djeca, kreću i njihovi roditelji, a kreću i učitelji sa svakom novom generacijom. Početak pred svih stavlja nove izazove ispunjene  brojnim očekivanjima, katkada realnim, a katkada nerealnim.
Potpuno je nedvojbeno da uspješna suradnja roditelja i učitelja direktno utječe na dijete u svim aspektima njegova školskog života, međutim, malo koristi imaju obje strane od samog upućivanja na suradnju kada znamo da to nije dovoljan uvjet njene uspješnosti.
Zašto?
Iako su i roditelji i učitelji uvjereni da u svojim postupcima prema djeci polaze s istim ciljem jer sve što rade „rade za djetetovo dobro“ i sve što kažu „kažu u interesu djeteta“, istina je da unatoč dobrim namjerama ima nerazumijevanja i nezadovoljstva na obje strane.
Kako to pokušati prevladati?
Roditelji i učitelji kao odrasle osobe imaju odgovornost za ostvarivanje suradnje na dobrobit djeteta, posebno danas kada im društvo ni na koji način ne olakšava i tako zahtjevan posao. Odgovornost  u ovom slučaju podrazumijeva i dobru volju za međusobnim razumijevanjem i osvješćivanjem barem glavnih pretpostavki uspješne komunikacije (“barem glavnih”- zato što je komunikacija vještina koja se izgrađuje i pretpostavlja proces).

Na početku prvog razreda i roditelji i učitelji (posebno oni mlađi) u većoj ili manjoj mjeri dijele osjećaj anksioznosti koji je povezan s mogućim rezultatima procjenjivanja uspješnosti njihove uloge.
Roditeljska uloga se najčešće procjenjuje u odnosu na uspjeh i ponašanje djeteta, a učiteljska u odnosu na poučavanje, način komuniciranja i vođenje razreda. Zbog toga su i jedni i drugi vrlo osjetljivi na  primjedbe koje dobivaju neposredno ili posredno jedni o drugima.  Osjetljivost, danas pojačana svakodnevnim frustracijama koje su iz različitih razloga prisutne na obje strane, čini da se mnoge primjedbe doživljavaju osobno, pa osjećaj povrijeđenosti otežava dijalog.
S obzirom da zaista i roditelji i učitelji iskreno žele dobrobit djeteta bilo bi poželjno da od početka:

  1. Definiraju međusobna očekivanja – učitelji trebaju vrlo jasno kazati što očekuju od roditelja (u odnosu na školske obveze djeteta, način pomoći,  ponašanje u školi, školska i razredna pravila, način međusobne komunikacije, itd.), kao što i roditeljima trebaju dati priliku da jasno kažu što oni očekuju od njih,
  2. Uvažavaju različitost uloga i kompetencija – roditelji su samo roditelji i treba im dopustiti da mogu imati drugačije mišljenje jer jedino tako mogu osjetiti da ih se shvaća ozbiljno i poštuje njihov integritet; učitelji pak imaju stručne kompetencije koje roditelji  osobito pred djecom ne smiju dovoditi u pitanje već sve nejasnoće trebaju razjasniti u direktnom razgovoru,
  3. Budu dobronamjerni i poštuju granice – u načinu na koji se iznose mišljenja treba se osjetiti namjera da se zajednički dođe do dogovora i rješenja, bez prigovaranja ili prebacivanja krivnje i odgovornosti na drugu stranu. To ujedno znači da sugovornik ni u jednom trenutku ne smije osjetiti prilaženje druge strane s pozicije moći (bez obzira radi li se o roditelju ili učitelju) jer se time druga strana osjeća povrijeđenom i komunikacija se zatvara. Poštivanje granica pretpostavlja pravo svake strane na osobno poštovanje i neugroženost koju je na isti način spremna priznati drugome.

Izazov međusobnog dijaloga i odgovornost zrelosti da se postigne, određuje, u mjeri koje možda nismo ni svjesni, zadovoljstvo djece, roditelja i učitelja.

                                                              Preuzeto s http://tragovimisli.wordpress.com

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s